تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید

صداوسیما همچنان در مرحله انکار | رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما: همه تلویزیون‌های دنیا با کاهش مخاطب مواجه هستند

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما می‌گوید: تلویزیون در بازه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال با کاهش مخاطب روبرو شده است. این، اما یک اعتراف به واقعیت نیست، چون بلافاصله وضعیت را به همه رسانه‌های دنیا نسبت داده و گفته که در همه تلویزیون‌های دنیا «سبد مصرف نسل زد به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کرده است».

صداوسیما همچنان در مرحله انکار | رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما: همه تلویزیون‌های دنیا با کاهش مخاطب مواجه هستند

رویداد۲۴| نقد به عملکرد صداوسیما حرف تازه‌ای نیست، اما با توجه به تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا که به میزان اندک مخاطلبان این رسانه اشاره داشت، بار دیگر در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است.
سازمان عریض و طویل صداوسیما در سال‌های اخیر روندی رو به افول داشته و در بخش‌های مختلف از سرگرمی گرفته تا خبر قافیه را باخته است. کاهش چشم‌گیر مخاطبان و از دست دادن مرجعیت رسانه توسط صداوسیما نشان می‌دهد مدیران این سازمان باید فکری جدی کنند. رویکرد آن‌ها در طی روز‌های اخیر و در واکنش به نظرسنجی ایسپا، اما نشان می‌دهد که اساسا چنین رویکردی را در برنامه ندارد و در مرحله انکار به سر می‌برند.
لازم به یادآوری است که طبق نظرسنجی ایسپا فقط ۱۲/۵درصد دانشجویان دانشگاه‌های تحت مدیریت وزارت علوم برای پیگیری خبری به رسانه به اصطلاح ملی مراجعه می‌کنند!
انتشار نتایج این نظرسنجی با واکنش‌هایی همراه بود، از جمله اینکه محسن برمهانی، معاون سیما گفت: «در نظرسنجی معتبر از دانشجویان پرسیده شده بود که شما اوقات فراغت‌تان را چگونه می‌گذرانید. نمی‌گوید شما مخاطب صداوسیما هستید یا نه. در این نظرسنجی پادکست بالاتر از تماشای فیلم بود. ۱۸ درصد گفته بودند فیلم و سریال می‌بینیم. از آن ۱۸ درصد پرسیده بودند از کجا فیلم و سریال می‌بینید. طبیعی است که بگویند از اینترنت دانلود می‌کنیم و این موضوع اولین پاسخ بود و چهارمین پاسخ صداوسیما بود و این هم طبیعی است. همین مرکز در فروردین نظرسنجی داشت و نتیجۀ آن این بود که مخاطب صداوسیما ۶۹.۲ درصد است. چرا این موضوع برجسته نمی‌شود، اما سریال دیدنِ دانشجویان با عنوان بی‌مخاطبی صداوسیما برجسته می‌شود؟ معتقدیم جریانی خاص دارد با نگاه و جهت‌گیری خاص صداوسیما را نقد می‌کند.»
این رویکرد معاون سیما نیز با واکنش‌های دیگر همراه بود و انتقاد از صداوسیما را افزایش داد. در این بین، اما اظهارات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در برنامه خبری نشان داد که این سازمان به هیچ شکلی حاضر به پذیرش واقعیت‌ها نیست.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما می‌گوید: تلویزیون در بازه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال با کاهش مخاطب روبرو شده است.
این، اما یک اعتراف به واقعیت نیست، چون بلافاصله وضعیت را به همه رسانه‌های دنیا نسبت داده و گفته که در همه تلویزیون‌های دنیا «سبد مصرف نسل زد به سمت شبکه‌های اجتماعی حرکت کرده است».
او به نظرسنجی اخیر ایسپا هم اشاره کرده و گفته: «بیش از ۶۰ درصد جامعه آماری این نظرسنجی دانشجویان کارشناسی هستند. این‌ها متولد بعد از هشتاد و نسل زد هستند که به سوی فضای مجازی رفته‌اند».
سخن او درباره رویکرد نسل زد و نگاهش به رسانه می‌تواند درست باشد، اما اینکه ریزش مخاطب صداوسیما و عدم مرجعیت آن در خبررسانی را نادیده بگیرند و با اشاره به گرایش‌های نسل زد از کنار ماجرا بگذرند، قطعا درست نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صداوسیما ، مخاطب
نظرات شما